2.0
Tinjauan bacaan
Pengurusan
dapat didefinisikan sebagai sebuah aktiviti merancang dan pergerakan atau
panduan oleh sesuatu organisasi berkaitan dengan segala cara, prinsip atau
peraturan, tanggungjawab serta tugas-tugas kakitangan (Mohd Zamuri, 2002). Pada
era globalisasi kini, sekolah lebih fokus dalam kaedah pendidikan berpusatkan
pelajar (student-centred learning). Menurut Kadir (1993), peranan dan sumbangan
Pusat Sumber Sekolah terhadap proses pengajaran dan pembelajaran serta
pendidikan umumnya dapat membantu para pelajar meluaskan pandangan serta
menguatkan nilai dalam diri mereka. Bagi menjayakan matlamat ini, jelaslah
bahawa sumber-sumber yang ada di sekolah perlu berada dalam keadaan yang
terbaik bagi memastikan keputusan akademik dan strategi pelaksanaan pengurusan
sumber dapat meningkatkan imej sekolah secara berterusan. Tambahan pula, pusat
sumber dianggap sebagai gedung yang menyokong ke arah kesempurnaan pengajaran
dan pembelajaran (Yusuf, 1997). Di
samping itu, pengurusan juga merupakan satu proses membahagikan segala input
organisasi yang wujud termasuk sumber ekonomi dan sumber kakitangan melalui
kaedah perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalan supaya output
(segala barang-barang dan perkhidmatan) yang diperlukan dapat dikeluarkan oleh
pengguna bagi merealisasikan objektif organisasi (Jaafar, 1988). Pada masa yang
sama, pemantauan dan penilaian hendaklah dilakukan sentiasa supaya keberkesanan
pengurusan sumber dapat berkekalan serta tidak menjejaskan perancangan masa
depan pusat sumber sekolah. Tidak dapat dinafikan bahawa pengurusan sumber
sekolah dan keberkesanan sekolah dalam sesi P&P saling berhubung kait
antara satu sama lain kerana kedua-dua elemen ini mampu mempengaruhi prestasi
sekolah. Abdul Rahman (1993) juga mengatakan bahawa pusat sumber hendaklah
memainkan peranan sebagai ‘the nerve center of the school’ yang menggerakkan
dan mengembangkan kurikulum atau akademik serta menyuburkan pertumbuhan
intelek, disiplin dan sahsiah pelajar.
7.0
Rumusan
Pengurusan
Pusat Sumber Sekolah yang cemerlang dapat memanfaatkan penggunaan teknologi di
dalam kelas dan meningkatkan kemampuan kakitangan sekolah secara efektif.
Selain itu, ia dapat membantu merangsang potensi semua pelajar dan meningkatkan
prestasi mereka dalam pelajaran serta menjadikan pengurusan sekolah lebih
mudah. Mengurus sumber berkualiti tinggi dengan baik juga dapat meningkatkan
semangat daya saing yang sihat di kalangan pelajar dan menggalakkan perancangan
Sesi Pembelajaran & Pengajaran (P&P) yang lebih berkesan untuk guru
kerana mereka berupaya untuk menggunakan segala sumber yang diperlukan di pusat
sumber yang disediakan di sekolah. Bukan itu sahaja, dengan adanya Pusat Sumber
Sekolah yang kondusif, pembangunan bahan pembelajaran dan penerapan penggunaan
teknologi di dalam bilik darjah boleh menyumbang kepada kejayaan sekolah
tersebut. Oleh itu, pengurusan sumber yang bagus menjadi keperluan utama di
setiap sekolah di Malaysia.
Salam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian saudari mengenai pengurusan sumber. Perbincangan anda mengenai hal ini sangat baik sekali, saya mudah memahami yang yang telah anda sampaikan, terutama sekali pada bahagian rumusan anda yang mengatakan bahawa ia dapat membantu merangsang potensi para pelajar dalam apa jua yang mereka akan lakukan. Penyataan anda sangatlah jelas dan begitu tepat sekali.
ReplyDelete